Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Autor: Drakovci (37 příspěvků)
Kategorie: Garážová vrata
7. 3. 2022
22 komentářů
Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka
Příspěvek stavebníka

Pojezdová brána a branka, aneb železné dobrodružství

V tomto příspěvku vám popíšeme naši zkušenost a kus řemeslné svépomocné práce, kterou jsme odvedli na naší pojezdové bráně a brance. Než jsme se pustili do našeho železného dobrodružství, tak jsme se snažili oslovit regionální firmy s požadavkem na zhotovení pojezdové samonosné brány. Pro nedostatečný prostor pro odsuv brány stranou jsme byli limitováni rozměrem. Možná, že by tento nedostatečný prostor šel řešit dodatečným závažím na zasouvanou stranu, ale my jsme tento problém nakonec vyřešili použitím systému teleskopické brány. Pojezdový teleskopický mechanismus je dražší, ale umožní vám bránu zasunout do daleko menšího prostoru, neboť brána je složena ze dvou částí, které se zasunou za sebe. Výhodou tohoto provedení je i rychlost otevření/zavření brány.  Na naši poptávku nám nakonec s tímto provedením zaslala cenovou nabídku jen jediná firma. Bohužel cena byla nad naše očekávání (více než 90.000,- Kč), ale větší problém byl v použití jednoduchého RTS motoru, který nešel zapojit do plánovaného systému chytré domácnosti. Na dotaz, zda nejde jejich nabízený motor nahradit motorem od Somfy s io funkcí, tak nám odpověděli, že tento typ neznají, což nás dost překvapilo. No nic, po spočítání potřebného železného materiálu, včetně teleskopického posuvu, motoru a dalších komponent brány nakonec padlo odvážné rozhodnutí, že se do stavby pojezdové brány pustíme svépomocí.

Jízda s jekly

Velice dobrodružnou výpravu jsme podnikli z důvodu finančních úspor za dopravu do cca 50km vzdálených Pardubic, kde jsme měli objednané šestimetrové obdélníkové jekly 60x40mm tloušťky 3mm. Jelikož jsme si trasu naplánovali dopředu a věděli jsme, že nás na cestě nepotká mnoho zatáček, tak jsme se pro odvoz vypravili naším kombíkem s malým přívěsným vozíkem. Skladníci na nás při vydávání objednaného materiálu koukali trochu překvapeně, kam že ty dlouhé jekly chceme uložit, ale když viděli, jak jsme se s tím popasovali, tak nakonec uznale pokyvovali.

Základ jízdy s takto naloženými jekly, které vedly z kufru kombíku, přes vozík s více než metrovým přesahem za něj bylo, nezatáčet v ostrých poloměrech a do zatáček najíždět jako s návěsem. S pootevřeným kufrem a naraženými kulichy jsme se vydali zpět k domovu. Hned na prvním kulaťáku jsme si naše předpoklady ověřili, že fungují  i v praxi. Jekly se v kufru kombíku při zatáčení volně pohybovaly a dle potřeby vybočovaly ze strany na stranu. Vše naštěstí s rezervou, která byla potřebná pro zatáčení. Většina cesty vedla po dálnici, takže kromě větrného zážitku a trochu omrzlých palců vše proběhlo bez problémů.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka
Reklama

Měříme, řežeme a vaříme

Pojezdový teleskopický mechanismus nám zdarma doručila zásilková firma, kdy si řidič jen trochu stěžoval na větší hmotnost zásilky. Robustnost a kvalita zpracování pojezdového mechanismu od české firmy Cais byla ohromující.  Součástí pojezdu byly i masivní podvozky, které přijdou upevnit do betonové základny a na jednu z kolejnic. Tyto podvozky umožní snadný pohyb kolejnic pojezdu.

Součástí montážního návodu teleskopického pojezdu brány, jsou i potřebné rozměry konstrukce samotné brány, která se následně připevní ke kolejnicím.

Dobrodružně dovezené jekly jsme si rozměřili a elektrickou bruskou za pomoci řezných kotoučů nařezali na potřebné díly. Jako první před svářením jednotlivých dílů, bylo připevnění pojezdové kolejnice k jeklu za pomoci nýtovacích matic. Přiložili jsme pojezdové kolejnice k jeklům a označili si budoucí otvory, do kterých jsme po odvrtání namontovali za pomoci jednoduchého přípravku přiložené nýtovací matice. Dodanými šrouby jsme do těchto matic v jeklech připevnili kolejnice.

Reklama

Jak osadit nýtovací matice bez speciálního nářadí vám poradí například toto video.

Reklama

Po oprášení znalostí ze svářecího kurzu ze střední školy jsme začali následně jednotlivé díly svářet invertorovou elektrodovou svářečkou. Po svaření celých polí a nakonec i přivaření vodící kolejnice k jeklu jsme přiložili ze strany jeklu pojezdový hřeben, který bude sloužit k posuvu brány. Zase jsme si vše rozměřili a vyvrtali další otvory, do kterých opět přišli nýtovací matice. Do těchto matic přes šrouby bude následně připevněn hřeben pro posuv.

Skládačka, aneb jak to funguje

Trochu jsme se zapotili, než jsme pochopili systém teleskopického posuvu, ale při složení systému dle návodu nám vše došlo a obdivovali jsme jednoduchost provedení. Jako první bylo dle návodu přesně upevnit podvozky do betonové základny. K jejich upevnění jsme použili navrtání šroubovacích rozevíracích kotev do betonu, kdy maticemi jsme přitáhli tyto dva podvozky pevně k zemi. Další dva podvozky jsme přišroubovali k nosné kolejnici. Na pevně připevněný podvozek jsme nasunuli jedno z polí brány. Do podvozku na tomto poli jsme zasunuli druhý díl. Dále stačilo do kolejnice prvního dílu připevnit otočná kolečka, ve kterých vede ocelové lanko, které je připevněno k podvozku na základně a tvoří tak smyčku. K tomuto lanku je následně přichycen druhý díl brány, který je při pohybu ozubeným hřebenem tímto taky současně posouván. Na hřebenový posuv jsme připevnili dorazy pro motor. Upevnili na zabetonovaný sloupek držák na vodící kolejnici na vrchu pole a nasadili ji na něj.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Manipulace se svařenými poli už byla o něco složitější, neboť každé  jednotlivé pole nabralo na své váze, kdy po nátěru kvalitní barvou na kov Zinorex a připevnění dřevoplastových plotovek jsme se dostali na konečnou váhu na 150kg jednoho pole.

Motor a elektrické zapojení

Pro pohon pojezdové teleskopické brány jsme objednali chytrý motor Somfy Elixo 500 3S io. Tento motor je kvalitní, silný (zátěž do 500kg) a rozumí si se systémem Tahoma, který nám ovládá garážová vrata, venkovní žaluzie, či chytrý zámek o čemž jsme psali v tomto příspěvku.

Pohonnou jednotku jsme usadili na připravené kotvy v betonové základně a propojili připravenou kabeláž. Zapojení jednotlivých kabelů bylo díky manuálu jednoduché. Kabely jsme měli označené a tak jsme věděli, který patří k jaké fotobuňce a jaký patří pro osvětlení majáku s anténou. Po připojení napájecího kabelu, jsme mohli začít s programováním motoru.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Programování motoru a dálkových ovladačů dle manuálu výrobce bylo už jen třešničkou na dortu. Nejprve stačilo, aby si motor při dvojitém otevření a zavření osahal koncové polohy (dorazy) brány a následně již mohl provádět manipulaci automaticky. V nastavení motoru si můžete navolit požadované funkce, které má brána plnit. V menu motoru si můžete zvolit co má brána dělat při detekci překážky na fotobuňkách, jakou rychlostí se má otevírat/zavírat. Citlivost na překážku při otevírání/zavírání. Rozsah otevření brány pro pěší, či funkci automatického zavření po určité časové prodlevě apod. Pohonná jednotka je napájena z domovního rozvaděče 220V, přičemž samotný motor je poháněn 24V napájením a je vybaven záložním zdrojem, který v případě výpadku proudu umožní ještě několikrát otevření/zavření brány.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a brankaStavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Bylo pro nás velikou úlevou, že jsme tuto náročnou svépomocnou operaci zvládli a pojezdová brána funguje, tak jak má a jak jsme si představovali, přičemž si myslíme, že se nám povedla i po estetické stránce. Na druhou stranu musím uznat, že uspořené peníze jsme si tímto řádně odpracovali.

Výroba branky

Výroba branky oproti pojezdové bráně už byla hračkou. Z jeklů jsme opět svařili jednoduchou konstrukci branky, tak aby nám přesně pasovala do prostoru mezi betonové tvarovky. Jako zámkový mechanismus jsme do jeklu navařili zámkovou krabici, do které stačí osadit jen zámek s vložkou a klikou.

Stavba domu v pandemii - 27. pojezdová brána a branka

Celou konstrukci stačilo potom navařit k zazděným pantům. Po natření barvou a připevnění plotovek jsme do sloupku přivrtali protikus zámku. Po zkompletování čelního oplocení s pojezdovou bránou a brankou nám zbývalo už jen odstranit provizorní stavební oplocení.

V příštím příspěvku budeme pokračovat naším svépomocným položením obrubníků a zámkové dlažby.

Náklady

Název položkyCena
kamenný koberec na základnu
800 Kč
betonová základna a vodící sloupek
2 500 Kč
barva+plotovky
3 500 Kč
jekly, zátky, zámek, panty
9 900 Kč
motor a ovládání brány + hřeben
13 200 Kč
teleskopický posuv pro bránu
25 000 Kč
Celkem54 900 Kč
Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Drakovci
Drakovci (37 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací
Reklama
Reklama

Akce na stavební materiály, nová videa a postupy...

Reklama
Reklama