Cesta a infrastruktura

19. 11. 2020
Inspirace
Žádné komentáře

Ahoj stavebníci, jsem tu zpět, skoro po roce :-D Bohužel jinak to nešlo, hned jak se počasí trochu zlepšilo, jsme se vrhli s plnou vervou do práce. Jak jsem na začátku psal, že jsme měli mylnou představu o základové desce před zimou, tak v tuto chvíli se o to opět pokoušíme. Momentálně se hutní štěrk pod základovou desku, ale musím hezky popořadě a tak se vrátím do míst, kde jsem v posledním článku skončil.

Infrastruktura

Než budeme dělat cestu, musíme mít nataženou vodu, kanalizaci, elektriku, internet a další.

Přeci nebudeme dělat cestu a po půl roce ji ničit výkopy pro infrastrukturu.

Když už jsme se pustili do výkopových prací pro infrastrukturu, táta si chtěl natáhnout novou elektriku ke studni (ta je nějakých 40 m od našeho pozemku a budoucího domečku) a tak se začalo výkopy od studny, kam jsem položil kopexku s elektrickým kabelem. Tento výkop byl proveden od studny k místu kde budeme mít přitaženou infrastrukturu. Následně se daný výkop ještě využil pro přepad z dešťovky. Když už mám vykopanou šňáru, tak jsem tam položil KG110, která bude zakončena vsakovacím "košem".

Tak a hurá na kopání infrastruktury, nebo ne? No jak jinak, NE. Když už se bude kopat, tak táta se chytil příležitosti a chtěl si zakopat bazén. Připojení bazénu bude uloženo do stejného výkopu jako potáhnu já infrastrukturu. Když už se kope, tak se toho musí využít. Naše infrastruktura je vedena ve spod výkopů, infrastruktura k bazénu je výše ve výkopu, tam je to "jedno". Tak táta si zakopal bazén, připravil si infrastrukturu a já začal kopat.

Takových kamenů, co jsem ve výkopu našel - hrůza - ještě, že to nemusím kopat ručně a máme na to stroj.

Mám vykopáno a začalo "období" dešťů. Proč muselo začít pršet skoro týden v kuse, to fakt nepochopím. Když se počasí umoudřilo, vzal jsem si lopatu a šel jsem vyhrabat hlínu, která během deště, spadla na dno výkopu. Pakárna. Pokud se někdo chystáte kopat infrastrukturu, doporučuji si připravit vše, co budete ukládat do země, ideálně natáhnout si kabely do kopexky, vše si natáhnout na celou délku výkopu a položit třeba dva metry od plánovaného výkopu. Vykopat, uložit kabely dovnitř, zasypat jemným materiálem (písek je ideální) a rovnou zahrábnout.

Výsledek je takový, že infrastruktura je uložená v zemi, první vrstva je písková, pak je trochu hlíny, na to je položená značkovací páska a dosypáno hlínou. Na jedné straně "u baráčku" mám jámu, ve které mi končí vše do baráčku s dostatečnou rezervou a na druhé straně infrastruktura končí na začátku (nebo na konci - záleží na tom, odkud se to bere) dlážděného dvora u rodičů s tím, že se bude pokračovat až bude hotová základová deska a navezený materiál na hrubou stavbu.

Plánování cesty

Přes zimu jsme se domlouvali, jak vlastně příjezdovou cestu postavíme. První varianta byla zatravňovací dlažba, to po propočítání nákladů přešlo, přeci jen 100 m cesta o šířce 3,5m je docela veliká plocha. Další nápad, který byl už cenově dostupnější, bylo koupit obrubníky a mezi ně vysypat štěrk, tento nápad se ujal a bratr přišel s drobným vylepšením: po dokončení stavby pořídit asfaltovou drť (cenově je dostupnější), uhutnit ji nad štěrk a pokud bude teplé léto, tak se asfaltová drť spojí. A hádejte jak to nakonec dopadlo.

....

Takhle ne.

Poslední variantou před samotnou realizací bylo použít ze stodoly trámy místo obrubníků a mezi ně dát štěrk. No a ve chvíli, kdy se začalo řešit, zda pod štěrk geotextilii nebo něco jiného, aby se štěrk dal po stavbě odstranit, zavolal mi kamarád, zda nechci betonové panely. Toto jsem diskutoval doma, no a po delší vášnivé diskuzi jsem kamarádovi volal že ano. Ať přiveze panely.

V první várce přivezl 14 panelů na dvou autech, bohužel kamarád má k dispozici jen náklaďák a tak domluvil dalšího člověka, který má auto s "rukou". Panely se podařilo celkem jednoduše složit. Ale to nejlepší na tom všem bylo, že panely mi kamarád sehnal jen za odvoz, ono sice zaplatit dvě nákladní auta a čas nakládání a skládání něco stojí, ale ta cena byla super.

Nastal problém číslo dva, panely jsou doma nahromadě, ale co teď, jak je umístit do cesty?

Stavba cesty

Tak a teď jak manipulovat s betonovými panely a jak je uložit?

No máme bagr, tak jej použijeme, ale (vždy tu je nějaké ale) zvládne to, panel má skoro 2 tuny a bagr je už dědeček, který už nezvládne takovou práci. Naštěstí s vypětím sil jsme schopni s přední lžící bagru s panely hýbat a přepravovat je po zahradě, je tedy pravda, že se nesmí panel zhoupnout, to potom bagr přestává mít všechna čtyři kola na zemi a stává se z něj v lepším případě tříkolka v horším jen dvoukolka. Z venku to vypadá zábavně, ale věřte mi, že v kabině bagru už to taková sranda není.

Tak to máme přepravu panelu na místo určení. První fázi bylo odebrat materiál v místě, kde bude panel položený, poté jek otočit o 90° a usadit. Ano, usadit na písek by bylo jednoduché, ale písku by bylo potřeba příliš mnoho, tak jsme panely ukládali na nakypřenou hlínu. Usadit první panel byla sranda, druhý už bylo horší, je potřeba držet rovinu, rovnoběžnost a náklon v rozumných mezích. Každý další panel bylo horší usadit, ale na druhou stranu byla jednodušší jeho přeprava. Každým panelem jsme zlepšovali jeho uchycení, přepravu a manipulaci s ním.

Nakonec máme hotovou celou cestu z panelů, bylo jich docela hodně, přijelo nám sem celkem šest nákladních aut s panely. nejprve jsme položily panely uprostřed cesty, následně konec cesty a až teď minulý měsíc (říjen 2020) jsme položili začátek cesty. Proč jsme to takhle dělali se mě moc neptejte, sám to přesně nevím, asi to bylo dle potřeby, tam kde se už nedalo jezdit bagrem a multikárou, tak tam jsme položili panely.

Galerie