Celá „kolaudace“ spočívá v tom, předat na stavební úřad žádost o užívání stavby s potřebnými přílohami.
Po dodání všech těchto písemností na úřad nastává 30 denní lhůta, kdy se může přijet někdo ze stavebního úřadu podívat, zda je vše podle regulí a norem postaveno. Pokud se úředníci do této lhůty nedostaví (což je hodně pravděpodobné) je stavba považována za zkolaudovanou.
Pak už je jen třeba:
- zažádat na příslušném úřadě o číslo popisné
- nechat si vyměnit elektroměr a začít platit normální proud (ne stavební)
- a poslední (alespoň doufám) věcí ouřední je na finančním úřadě přiznat, že máte dům a že z něj chcete strašně moc zaplatit daně
Až dojde k tomu vytouženému okamžiku a vy se nastěhujete, čeká vás ještě další ouřadování a obíhání. Je totiž třeba změnit si trvalý pobyt. S tím souvisí také změnu trvalého pobytu nahlásit na potřebných místech. Naštěstí i na internetu je spousta informací koho všechno musíte informovat, že jste se přestěhovali.
Takže na co by se nemělo zapomenout (náš případ):
- Změna občanských průkazů
- Změna řidičského průkazů (pokud se nestěhujete v rámci jednoho města) – pozor lhůta
- Zdravotní pojišťovna
- Pojišťovna všeobecně (životní pojištění, povinné ručení …)
- Pojištění domu (připojištění z rozestavěné stavby na dům a domácnost)
- Distributor elektřiny
- Distributor plynu
- Stavební spořitelna – pozor lhůta
- Banka (účet)
- SFRB (novomanželská půjčka)
- Katastrální úřad
- Zaměstnavatel (případně pracovní úřad)
- Lékaři (praktický, zubař ...)
- TV a rozhlasové poplatky (lze to vše zařídit přes internet)
- A nakonec příbuzným a známým pokud se chcete s nimi vídat :-).
Problém je, že někde k těmto úpravám stačí přestřižená stará občanka s potvrzením o změně trvalého pobytu a někde bohužel musíte čekat, až vám vydají občanku novou.