Kdo nám může mluvit do toho jak bude vypadat náš dům?

27.03.2019 13:25 1192 zhlédnutí
Příspěvek stavebníka

Kdo nám může mluvit do toho, jak bude vypadat náš dům? To je otázka, nad kterou jsme vůbec neuvažovali. Víme o omezeních typu maximální zastavěná plocha, výška hřebene či výška římsy, ale když chceme bungalov se zastavěnou plochou +- 150 m2 na pozemku přes 1000 m2 věděli jsme, že se do tabulek vlezem. I přesto jsme se raději zastavili na obecním úřadu, kde jsme se chtěli ujistit, že můžeme naši představu o domě realizovat. A hned jsme narazili!

Starosta naši představu zadupal do země, že na plochou nebo pultovou střechu můžeme zapomenout. V územním plánu prý stojí, že jedině sedlovou, valbovou nebo polovalbovou! Upřímně jsme z toho měli hodně špatný pocit, navíc jsme se se starostou trochu chytli a to rozhodně není dobrý začátek. 

Možná pro nás budete mít pochopení, ale máme alergii na slova nejde, nikdy, to nepůjde obzvlášť, když ten druhý není schopen doložit pádné důvody a územní plán pro nás pádný důvod nebyl.

Nechceme s někým bojovat a chovat se v rozporu s regulativy, ale ani se nepodřizujeme nesmyslům a tak jsme začali pročítat ten slavný územní plán, kontaktovali schopného architekta, zašli na odbor územního plánování a přečetli článek od advokáta Radka Motzke experta na stavební právo.

A světe div se, v územním plánu není ani půl slova o tom, jak má vypadat střecha domu. Jediná věta upravuje (doporučuje) v jakém stylu (venkovském) mají být domy na návsi a přilehlém okolí. Nově rozparcelované pole, na kterém budeme stavět, leží od návsi přesně 1 km, navíc ho dělí od obce nejen pole, ale i železniční trať. Na odboru územního plánování nás uklidnili, že starosta, tedy obec, může se stavbou nesouhlasit pouze na základě regulačního plánu (ten malé obce ani nemají) nebo na základě územního plánu.

Nenechte si diktovat jak má vypadat váš dům v lokalitě kde k tomu není důvod. Oni vám na něj nepřispějí a ani v něm nebudou bydlet

Podotýkám, že nechceme žádnou brutalistickou, vyzývavou stavbu, která by vyčnívala. Náš bungalov ideálně s pultovou střechou, která bude směrem do ulice. Ve finále nebude na první pohled ani poznat, že střecha není sedlová. Myslím si, že máme estetické cítění a pokud by jsme stavěli v centru historického centra tak by nás ani nenapadlo stavět tam něco, co se tam nehodí.

Nakonec nám to nedalo a za starostou jsem se stavili ještě jednou. Požádali jsme ho, jestli by byl ochotný se s námi do územního plánu podívat a najít regulativní požadavky na stavbu. Ani to pro nás v úředních hodinách neudělal a řekl jen ať mu to pošleme, že se nám k tomu vyjádří. Uvidíme, tak či tak věříme, že svoji představu zrealizujeme.

Příběh známého:
Stejnou situaci řešil náš známý minulý rok v malé obci na Praze-východ. Koupil stavební pozemek cca 4000 m2 na kraji obce. Nechal si nakreslit od architekta svůj dům snů (bungalov 300 m2, plochá-zelená střecha, HS poráty tvoří asi 70% obvodových stěn) a úplně stejně mu řekli, že neexistuje ať zapomene na plochou střechu i když zelenou a okna pouze malá a dokonce mu diktovali jakou má mít barvu fasády. Dneska bungalov jeho snů už stojí a nyní probíhají dokončovací práce a ano stavba proběhla na základě stavebního povolení :-).

Tímhle článkem chci podpořit všechny kdo řeší stejnou situaci.

 

 

 

 

Koupě pozemku a jak najít to, co chcete?
Předchozí článek autora
20.03.2019 23:46 935 zhlédnutí
Koupě pozemku a jak najít to, co chcete?
Příspěvek stavebníka
Zdravím všechny svépomocníky, tak jsme v tom konečně s Vámi, teda ne ještě úplně, ruce máme...

Stavební etapa: projekt domu

27.03.2019 13:25 1193 zhlédnutí
Příprava stavby
Kdo nám může mluvit do toho jak bude vypadat náš dům?
Kdo nám může mluvit do toho jak bude vypadat náš dům?

Kdo nám může mluvit do toho, jak bude vypadat náš dům? To je otázka, nad kterou jsme vůbec...

20.03.2019 23:46 935 zhlédnutí
Příprava stavby
Koupě pozemku a jak najít to, co chcete?
Koupě pozemku a jak najít to, co chcete?

Zdravím všechny svépomocníky, tak jsme v tom konečně s Vámi, teda ne ještě úplně, ruce máme zatím čisté...

4 komentáře

Maříkovi
napsal(a) Maříkovi/30. bře 2019 22:47

Ajaj :-/

Obáváme se, že i toto bude trošku náš případ. Jsme si 100% jistí, že starosta by nikdy neuznal svůj omyl. Naštěstí jsme se od toho již odprostili, naostřili lokty a nenecháme se šikanovat. Určitě se o další zkušenosti rádi podělíme.

Odkaz Komentáře
tombl1971
napsal(a) tombl1971/28. bře 2019 07:57

Chování představitelů některých obcí je naprosto katastrofální. Měl jsem projekt RD v souladu s regulačním plánem, souhlasné stanovisko příslušného odboru územního plánování a k podání žádosti na SÚ mi chybělo pouze vyjádření obce.
Odmítli mi ho vydat, protože v místě, kde jsem měl mít vjezd na pozemek dle regulačního plánu, naplánovali při nově budované komunikaci parkovací stání.
Argumenty typu regulační plán byl schválen před deseti lety, proč jste to s námi nepřišel konzultovat. Musíte se vjezd přemístit.
Když jsem se zeptal, jak si můžu vjezd na pozemku přemístit v rozporu s regulačním plánem a jak mi ho asi stavební úřad může schválit, jak je možné, že obec při projektu komunikace nerespektuje regulační plán, který si sama schválila, opětovně blábolili o tom, že regulační plán je starý. To že je stále platný je vůbec nezajímalo.
Strávil jsem bezesnou noc, jak to celé dopadne. Naštěstí stavební úřad obci rychle a důrazně vysvětlil, jak se věci mají. Následně mi obec oznámila, že parkovací stání přesunou, abych teda jako mohl stavět. Ani slovo omluvy, promiňte, udělali jsme chybu. Aby mi pak ukázali, kdo je tady pánem, poslali mi souhlasné vyjádření přesně v termínu 30 dnů. 3 týdny si ho tam nechali ležet. Částečně si za to můžu sám, ale neměl jsem chuť volat a doprošovat se, jestli už to mají, a tak jsem tomu nechal volný proběh.
Zatímco jsem měl během 6 týdnů všechny souhlasy, vyjádření a stanoviska požadovaná pro ohlášení stavby, u obce, která by měla mít zájem na tom, abyste postavili co nejdříve, a začaly od vás chodit do rozpočtu peníze, se to táhlo 2 měsíce.

Odkaz Komentáře
Maříkovi
napsal(a) Maříkovi/27. bře 2019 20:41

Jsme rádi, že jste se o svůj příběh podělil. Moc nás mrzí, že nakonec stavíte něco co jste nechtěl.
Třeba taky vystřízlivíme :-) každopádně se to tu brzy dozvíte.

Odkaz Komentáře
JirkaM
napsal(a) JirkaM/27. bře 2019 19:05

Dobrý den, původně jsem si říkal, že nebudu plýtvat svojí energií a inkoustu v klávesnici, abych se tady rozepisoval o zážitcích s naší byrokracií, ale nedá mi to.
Souhlasím s Vámi, je to opravdu du nebe volající. Jsem povahou flegmatik, snažím se myslet pozitivně a všechno "zlé" vidět tak, že je to ve výsledku pro něco dobré. Tento úhel myšlení ale opravdu nejde použít při jednání se státní správou :-(
Na začátku jsem byl o krok před Vámi, věděl jsem, že v územním plánu obce mohou být různé podmínky, co se týče výstavby nových domů. Územní plán jsem si obstaral a pročetl, žádné omezení jsem v něm nenašel. Zašel jsem na SÚ (malá obec), kde mě dostala na starost paní (poradí, dá se s ní normálně mluvit), která mi bungalov odsouhlasila, ale že se prý k tomu vyjadřuje ještě odbor hl. architekta (Liberec), ať se u něj zastavím. Výborně, když jsem je na radnici konečně vystopoval, tak jsme řešili přesné umístění bungalovu na pozemek tak, aby tam vycházel nějak přesah střehy, už si to úplně nepamatuji. Domluvili jsme se tedy, kam to dáme, koupil jsem projekt a nechal projektanta osadit na pozemek podle jejich přání.
Po cca půl roce, než jsem dostal všechna další dílčí stanoviska, jsem obeslal i tento odbor hl. architekta. Přišlo mi od nich zamítavé stanovisko, že bungalov se tam nehodí :-D Že by prý nekorespondoval se stávající zástavbou. No, nastíním Vám okolní zástavbu: Naproti mám řadové garáže a bungalov, pod sebou výtopnu s komínem a nademnou jsou domy každý pes, jiná ves. Odpověděl jsem jim, že s tímto nesouhlasím a že nechápu, proč se sem nehodí bungalov, když naproti mě už jeden je. Odpověď přišla taková, že bungalov naproti se stavěl v roce 2007 a to se oni ještě nevyjadřovali :-D A jako druhý důvod, že pozemek mám svažitý a bungalov se hodí na rovný pozemek - A co je jim ku*va po tom, jestli budu mít bungalov na nerovném pozemku, to je snad moje volba ne (navíc dneska už je pozemek zavezený, kvůli spodní vodě a je rovný).
No se situací jsem obeznámil paní z SÚ a ta mi řekla, že se můžu odvolat na kraj, že SÚ s bungalovem problém nemá... Super, vzal jsem si čas na rozmyšlenou a pak jsem se rozhodl tak, že se nechci x let odvolávat, ale že chci stavět. Takže 60tis za projekt s osazením a přípojkami k prdu a mohl jsem začít cálovat projekt číslo 2 a celé kolečko znovu :-) Takže dům který stavím je patrový, vůbec jsem ho nechtěl, ale nakonec budu mít větší zahradu.
Co mi ale vadí, je přístup a jednání tohoto státního aparátu. Realita je taková, že každý, kdo má do zadku díru se Vám vyjadřuje k Vašemu domu, na Vašem pozemku a diktuje Vám, na jakou stranu chcete mít výhled. Ale jakmile je nějaký takovýhle problém, nikdo za nic nemůže :-) Když to nemáte písemně, s kulatým razítkem, digitálním podpisem, datovou schránkou a s pečetí z včelího vosku z výběrových včel, tak jste milé děti totálně v ři*i. Na všechno čekáte a platíte a platíte.
Jsem v situaci, že mám do měsíce vyčerpat hypotéku, ale nestihnu to (mám vyčerpanou 1/4), přesně kvůli těmto zdržování, no a kdo zaplatí poplatky bance na dodatcích ke smlouvě? Ano, bystřejší z Vás už odpověď ví, jsem to já :-) Přál bych si, aby všichni z Vás co se snažíte postavit si vlastní dům, neměli stejné problémy jako já a vše se Vám povedlo vyřídit rychle a bez problémů. Nechci aby můj příspěvek byl pochopen tak, že si stěžuji na konkrétní úředníky. Bohužel oni jsou jen ty postavičky, co dělají svou práci tak, jak jim nařizuje tento systém. Obávám se ale, že pokud tento systém nebude od začátku změněn (chápej zjednodušen), tak se nic nezmění.
Jo a málem bych zapomněl, nedej bože, když při výkopových pracích zjistíte, že máte vysokou hladinu spodní vody a vy si dovolíte zatrubnit bezejmený potok (stoku), který není ani v katastru, to se potom začnou dít věci :D A vůbec Vám nepomůže, že vlastník toku s tím souhlasí, to není podstatné. Vy jste se totiž zapomněli na toto zeptat ještě paní v trafice a školníka. Nebudu toto rozebírat do detailů, ale dopisy s červeným pruhem mi chodí dodnes :-) Jo a ty dopisy, z toho hořím :D Vracíme se do 16. století a úřady neumí komunikovat jinak než dopisy, protože ten kdo chodí po chodbě úřadu a má v ruce PAPÍRY, vypadá vytíženě :-) Berte prosím tento příspěvek s humorem, tak jako to ještě stále beru já. Doufám, že alespoň někoho jsem pobavil a ať se Vám všem daří !

Odkaz Komentáře

Nové články na Svépomocí.cz

Příspěvek stavebníka
Hrubá stavba
Betonování věnce
Příspěvek stavebníka
Hrubá stavba
Šalování - finišujeme
Redakční
Příprava stavby
Co je dům e4 a jak vznikl?
Redakční
Příprava stavby
15 tipů, jak začít jinak a lépe!

Související články