Projekt, stavební (ne)povolení

Autor: Jiří (22 příspěvků)
4. 11. 2017
5 komentářů
Projekt, stavební (ne)povolení
Příspěvek stavebníka
Počáteční představy...Doba mezi rezervací pozemku a podpisem smlouvy byla poměrně dlouhá (asi rok), tak bylo dost času přemýšlet nad tím, jaký dům na něm postavíme.

Nejprve jsem začal chodit po návštěvách s metrem, abych si udělal lepší představu o prostoru. Zároveň jsem navštívil pár přednášek o stavbách domů, mluvil s kamarády, co staví a hlavně hodně pročítal internet. Kdo se moc zajímá, moc se dozví, takže jsme zjistili, že: Nejlepší bude postavit bungalov bez schodů (jednou budeme staří), rozhodně pasivní dům (škoda nevyužít dotací), vybavený tepelným čerpadlem (energie pořád zdražují), solárním ohřevem, rekuperací , centrálním vysavačem, chytrou elektronikou, velkými okny, předokenními žaluziemi, chytrým využitím splaškové a dešťové vody, a se vzrostlými stromy na zahradě kvůli stínu. Topit je nejlepší elektrickými přímotopy, podlahovkou s radiátory a krbem. Dům nám mají postavit odborníci, žádná levná firma (by to šidili) ani drahá firma (zbytečně přeplatíme). Určitě nemáme stavět z Porothermu, Ytongu nebo dřeva. VPC tvárnice jsou pro fajnšmekry a vepřovice už nejsou moderní. Ideální je betonový monolit, ale z něho firmy obvykle nestaví. Taky je prý super dřevo, protože má tu výhodu, že když hoří, tak se popelem, ihned automaticky hasí (a to nekecám, to píšou na několika místech). Taky máme mít v domě dostatek prostoru, garáž, sušárnu, kotelnu, sklep, půdu, vejminek a dobrý sousedy. No a hlavně ať na domě nemáme vůbec šetřit, zároveň se určitě vyhnout hypotéce. Vše ať řešíme s těmi nejlepšími odborníky, ať nikomu nic nevěříme (protože nikdo není dokonalý) a ať zapomeneme na to, že se dá v dnešní době někde jen tak sehnat kvalitní řemeslník. Na rozdíl od jiných zde přítomných stavebníků já propadl depresím, že postavit dobrý dům je takřka nemožné technicky a finančně už vůbec, a o svépomocné stavbě nemá smysl ani uvažovat, úplně nejlepší bude zůstat na vždy v nájmu :-) Ale tahle myšlenka naštěstí rychle přešla. Dům bude s obytným podkrovím, ať z ne příliš velkého pozemku ještě něco zbyde. Střecha bude klasická sedlová, protože je pěkná a na vesnici se hodí. Garáž bude nalepena na dům, ať ho aspoň z jedné strany chrání. Topení bude radiátory/podlahovkou, protože se to do budoucna dá snadno napojit na jakýkoliv druh ohřevu. Materiál Porotherm se zateplením, protože proto. Chytrá elektronika, centrální vysavač, rekuperace ani podobné věci nebudou. Dům bude díky tomu jednodušší, levnější, s méně starostmi a méně věcí se bude dát pokazit jak stavbou tak provozem. Ne že bychom po nich netoužili, ale technologie stejně zastarávají a tím i zlevňují a tak kdoví co bude „in“ za pár let. Třeba brzy našetříme na soláry, budeme topit zadarmo sluníčkem a rekuperace tak bude „pasé“ dřív, než by se splatila. Výsledkem tedy snad bude takový úplně normální dům pro úplně normální lidi.

Projekt

Svoje představy jsme nejdříve kreslily ve ScatchUpu, občas v Corelu a nakonec jsem zkusil v ArchiCADu. Říkal jsem si, ať získáme fakt jasnou představu o tom co chceme, a tu pak můžeme ukázat projektantovi. Díky tomu to pak s ním třeba půjde rychleji nebo levněji. Vybrat projektanta je těžké. Prý si má člověk vybrat nějakého fakt dobrého. Ale to jestli je dobrý se zjistí až poté, co nakreslí projekt, zákazník zaplatí, postaví a nějakou dobu bydlí. Takže trochu loterie.  Oslovil jsem tedy pár lidí podle doporučení, a nebo podle toho, že jsem je nějak aspoň trochu znal. Nabídky byly od projektu zadarmo (od firmy, která by nám udělala hrubou stavbu) až po cca 120 tis. Takže dost rozptyl. Navíc během listování katalogem G-Servisu jsem zjistil, že přesně ten náš dům existuje také jako katalogový. Stačilo by smazat pár oken, garáž zúžit o 10cm a hotovo. Ale tyhle změny nejsou nejlevnější, takže ve výsledku by byl katalogový projekt o kus dražší než individuální. No vybrali jsme projektanta na doporučení kamaráda, co s ním stavěl před pár lety. Navíc byl i cenově dostupný. Kompletní projektová dokumentace pro stavební úřad za 38 tis. My si pak už jen zaplatili radon a dobrovolně ještě geologický průzkum (ten nikdo nechtěl, ale já mám klidnější spaní). S projektantem jsme si dali jednu schůzku, pak jsem mu poslal sepsané všechny podklady, jak si dům představujeme. On to nějak nakreslil, já hodně připomínkoval, on podle toho dodělával. Pak jsme dali ještě nějaké schůzky a za 6 měsíců byla kompletní projektová dokumentace v šesti paré doma, resp. na stavebním úřadě. Obíhání úřadů mi nevadí, takže to jsme si zařizovali sami.

Úřady

Na stavebním úřadě jsem se byl zeptat, jaké přesně papíry budu potřebovat. Hned na začátku mě upozornili, že můžu mít stavební ohlášení, ale pokud bude v projektové dokumentaci něco chybět, tak se z procesu ohlášky stane proces povolování a já se dlouhým termínům nevyhnu. Takže jsem byl ještě dvakrát konzultovat podklady pro ohlášku, aby to bylo fakt tip ťop, a během toho jsem zjistil, že kvůli nedostatečně zpevněné cestě a nezkolaudovaným sítím stejně nemůžu jít cestou ohlášky, ale musím cestou delšího stavebního povolení. Tehdy mi začaly říkat, ať raději počkám, než bude vše hotovo, že tu ohlášku budu mít (časově) jednodušší. Namítl jsem, že než postavím dům a budu chtít kolaudovat, tak že bude silnice i sítě dávno hotové, a tak je škoda ztrácet čas. Hlavně, aby mi to povolení dali. A tady to začalo. Nikdy mi na nic neřekli ani ano ani ne. Jen že to povolení jde, že se do povolení dá podmínka, že před kolaudací musí být hotová silnice a sítě, a že to tak někde povolují. Ale jestli ano nebo ne mi předem neřeknou. Tak jsem žádost podal. Svolali jednání na pozemku a po třech měsících od podání žádosti mi přišlo rozhodnutí, že povolení nedostaneme. To mě poněkud zklamalo. Sami říkali, že v sousedním městě lidem se stejným problémem povolení s podmínkou udělili, ale nám ho nedali, že si máme prý radši počkat. Navíc jsem jim volal dva dny předtím, než přišlo rozhodnutí poštou, ať mi řeknou s čím mám počítat, ale to mi odmítli do telefonu říci. Takže jsem ještě na poslední chvíli řešil a platil věci (odhadce) kolem hypotéky, kde nám během těch dvou dnů měl vypršet termín pro podpis smlouvy. I stavební firmu jsme měli s konkrétními termíny už domluvenou. Takže jsme vzali žádost zpět, SÚ nám (naštěstí) vrátil poplatek za žádost (cca 6,5 tis), zrušil stavební firmu, v poslední den nepodepsal hypotéků, omluvil se finanční poradkyni, a odhad nemovitosti si strčil za klobouk. Stejně se ale nemůžu zbavit myšlenky, že kdybych se na nic neptal, tak by možná úřad ani nezjistil, že něco není v úplném pořádku. Papíry jsme totiž dodali všechny, co původně požadovali. Jen spekuluji, ale možná že kdo se moc ptá … V současné době jsme se tedy pustili do stavby samostatně stojícího sklepa (článek příště), na který nejsou potřeba žádná povolení. A já po dlouhých večerech přemýšlím, jestli by mi dali povolení na stavbu samotné základové desky (když si na ni seženu projekt) nebo samostatné garáže, o které budu v papírech tvrdit, že je jen bouda na zahradní nářadí  - takže nepotřebuje ani silnici, ani žádné sítě.

Reklama

Co po nás stavební úřad chtěl a jak dlouho to trvalo?

  • Autorizovanou projektovou dokumentaci (projekt, umístění na pozemek, statika, požární bezpečnost, zdravotechnika (voda, kanalizace, plyn), vytápění, elektřina, průvodní zpráva, technická zpráva, smlouvy o připojení k plynu a elektrice, PENEB, …) – 6 měsíců
  • Souhlas obce s umístěním stavby (v případě ohlášky i sousedů) podepsáno na plánu pozemku, souhlas obce s napojením na místní komunikaci – na počkání
  • Existence sítí (mapky a vyjadřovačky, že nedojde ke konfliktu s existujícími sítěmi) – Cetin, E-On, GridServis, Vodovody, kanalizace-obec – vše vyřešeno elektronickou žádostí, odpovědi emailem do týdne
  • Připojení na sítě – elektřina a plyn se řešilo zároveň s projektem, voda cca 2 týdny, kanalizace u obce na počkání
  • Hygiena – párkrát jsem urgoval, vždy řekli, že toho mají moc, že to bude trvat 6 týdnů. Po šesti týdnech zjistili, že to založili někam špatně, ale našli a během pár dnů poslali. Takže standardně 6 týdnů, v našem případě 7 týdnů.
  • Radon – 10 dní od objednání
  • Životní prostředí
  • vyjmutí ze ZPF – 2 dny
  • souhlas se stacionárním zdrojem znečištění (krbová kamna) – 3 týdny
  • Souhrnné stanovisko životního prostředí – 3 týdny
Reklama

Náklady

Název položkyCena
Geologický posudek
3 000 Kč
Radon
2 000 Kč
Projekt
38 000 Kč
Celkem43 000 Kč
Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Jiří
Jiří (22 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací