Demolice výtahu a výtahové šachty

Autor: RedMax (5 příspěvků)
12. 2. 2017
0 komentářů
Demolice výtahu a výtahové šachty
Příspěvek stavebníka
Po letní pauze opět přichází velká dřina. Dva měsíce je přece jenom dlouhá doba a tak jsem měl čas přemýšlet, jak budu postupovat dál a mohl si sestavit harmonogram prací do začátku zimy. Naštěstí letos začala zima celkem pozdě, až ke konci prosince, neboť harmonogram moc nevyšel a harmonogram  se mi posunul o tři týdny. Našli se vícepráce, takže už vím, že je vždy lepší ponechat si časovou rezervu. Všechny naplánované práce jsem ještě letos stihnul a dokonce jsem udělal práci nad plán.

Na začátku září se konečně společnost Chevak, provozující vodovodní a kanalizační řád, rozhodla k opětovnému připojení mé nemovitosti na vodovodní řád. Technici, kteří přišli osadit vodoměr, mě ale upozornili, že přípojka vody je zřejmě prasklá, že to tehdy kvůli tomu uzavírali. Po osazení vodoměru si šli poslechnout přípojku, jestli je v pořádku a bohužel jejich domněnka byla pravdivá. Přípojka je prasklá. Vše ale zařídili během pár dnů a opravili havarijní stav. Bylo nutno rozkopat nově rekonstruovanou vozovku a najít závadu. Plastové potrubí bylo snad propíchnuté nějakým kamenem a navíc má přípojka se dost blbě křížila s přípojkou sousední nemovitosti. Technici změnili trasu odbočkou a vyměnili vadný kus potrubí. Super, konečně mám vodu, jásal jsem. Nabitý energií a dobrou náladou jsem se s chutí pustil do demontáže výtahu. Původně jsem chtěl celý výtah demontovat sám svépomocí dle rad, které jsem dostal od montážníků výtahů. S protiváhou jsem si sjel do nejnižší stanice a vyboural beton z rámu, abych ulehčil jedné straně výtahu. Následně jsem protiváhu poslal nahoru a kabinu opět do nejnižší stanice, abych rozebral v zavěšeném stavu opláštění kabiny. Chtěl jsem odmontovat i podlahu kabiny, ale to byl průser. Po uvolnění bočního nosníku začala protiváha sjíždět dolů a začal adrenalin. Rychle sehnat alespoň drát a uvázat podlahu zpět k nosníku, abych opět zajistil protiváhu. Bylo v této fázi nutno již výtah vyvěsit z lan a vše poslat do nejnižší stanice. Teorie je sice jedna věc, ale praxe věc druhá a bez potřebného nářadí jsem měl smůlu. Poslal jsem tedy objednávku do firmy Výtahy Pivoňka Cheb pro vyvěšení výtahu, rozebrání a stažení stroje ze strojovny do patra. Technici přijeli za pár dní od objednávky a během šesti hodin měli hotovo.  Musel jsem ještě z výtahové šachty vytahat zbytek kabiny, lana a protiváhu. Podlaha ve strojovně byla opravdu masivní. Cca 25 cm silná monolitická deska. Tu jsem jako první začal demolovat z výtahové šachty. Nechtěl jsem nejdříve rozebrat zdivo strojovny, abych zbytečně nezatěžoval okolí hlukem z bouracího kladiva, neboť jsem boural i hluboko do večera. U bourání jsme se střídali později dva a v mezičase jsem rozebíral lávku od střešního výlezu ke strojovně. Po vybourání stropní desky jsem si musel práce hodně dobře naplánovat, neboť panovali časté deště a bourat při dešti není zrovna vzhledem k používání elektrického nářadí bezpečné a to taky proto, abych neodkryl střechu a nebyli dlouho trvající deště. Demolice nadstavby strojovny až po zakrytí střechy trvalo dva týdny, což jsem vzhledem k náročnosti považoval za výbornou. Jakmile jsme byli pod zakrytou střechou, už to byla daleko příjemnější práce, když nás neobtěžoval studený vítr a déšť. Rozhodl jsem se, že se pokusíme co nejvíce cihel z výtahové šachty zachránit tak, aby bylo co nejméně sutě. Cihly jsem já nechtěl nadále využít, vzhledem k náročnosti oklepávání cihel, a proto jsem podal inzerát, aby si cihly někdo zadarmo odvezl. Ponechával jsem si jen cihly, které byli čisté bez malty, ty využiji na případně malé nedodělky. Vzniklou suť jsme se rozhodli shazovat do šachty s tím, že šachtu dole následně vybereme. Po odbourání prvního patra a nadstavby strojovny bylo ale sutě tolik, že zaplnila šachtu přes dvě patra!  Proto další odbourané patro jsme již shazovali mimo šachtu. Když jsme došli až do přízemí, museli jsme začít suť vyvážet. Vůbec jsem nečekal, že té sutě bude tolik i přesto, že jsme cihly zachovávali.  Následných několik dní práce probíhali tak, že jsme nejdříve naplnili jeden kontejner sutě a pak bourali šachtu. Takto jsme postupovali až do suterénu. Suť nešla absolutně nabírat na lopatu, vždy jsme museli používat krumpáč a suť nakrumpáčovat. Připadali jsme si jak horníci a takovou blbost, že budu suť házet do šachty, už nikdy neudělám. Při každém odbouraném patře jsme také museli rozebírat strop, neboť byl zavěšený na zdivo výtahové šachty. V přízemí jsme však přišli na to, že trámy nad přízemím jsou ve zdivu shnilé. Zachovaných neoklepaných cihel se vyvezlo cca 35 tun a sutě neskutečných 120 tun! Uhnilé trámy ve zdivu mě později spíše začali těšit, protože celou dobu jsem nebyl zastáncem toho, že by se dřevený strop měl zachovat a na to jen udělat monolitickou desku silnou 6 cm. Po všech výpočtech jsem došel k tomu, že váha stropu navržená statikem, tj. ponechat trámy a prkna, na to provést monolitickou desku, bude 49 tun.  Spočítal jsem si, kolik by vážil strop při povedení  s POT nosníky a MIAKO vložkami od Wienerberger bez nadbetonávky. Byl jsem dost překvapen, když mi vyšlo 54 tun. Tj. o pouhých 5 tun více oproti původnímu návrhu. Komplet nový strop pro nově budované patro bylo navrženo jako monolit na trapézovém plechu. Váha neskutečných 102 tun. Tj. téměř  100% vyšší váha oproti mému návrhu a cena bude obdobná. Proto jsem se rozhodl, že pošlu podklady do společnosti Wienerberger, aby se vyjádřili, jestli je možno jejich strop bez nadbetonávky použít v mém případě. Přes všechny trable a vícepráce, které se naskytli, zbýval ještě čas. Teplota byla stále nad nulou a nebyl žádný sníh. Tento čas jsem využil pro přípravu podlahy pro základové pásy a ležatou kanalizaci. Pracoval jsem až do Vánoc, následně šli teploty silně pod bod mrazu a začal sypat sníh. Tím letos práce na nemovitosti končí.  Pro demoliční práce jsem zakoupil bourací kladivo Sheppach AB 1500. Vzhledem k ceně a pro mě neznámou značku jsem očekával, že vydrží pouze demolici výtahu a bude na vyhození. Přesto to byla stále mnohem výhodnější cena než si půjčovat bourací kladivo v půjčovně. Ve 2/3 prací bourací kladivo slétlo z cca dvoumetrové výšky přímo na madlo. To se samozřejmě rozbilo. K mému údivu se na toto bourací kladivo prodávají veškeré náhradní díly za celkem příznivé ceny. S náhradními díly na rozbité madlo jsem pro jistotu objednal i komplet sklíčidlo, neboť s ním byli později problémy. Při výměně madla jsem bourací kladivo komplet rozebral, vyčistil a umyl a byl jsem velmi překvapený. Žádné mechanické části nevykazovali opotřebení a celý problém byl jen v tom, že jsme málo mazali. Po řádném vyčistění a namazání kladivo bourá snad ještě lépe než když bylo nové. Byl jsem hodně překvapen a mohu vřele doporučit. Síla úderu 27 J a váze 10,5 kg je vhodné nejen na zdivo, ale i beton.

Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
RedMax
RedMax (5 příspěvků)
Další články autora:
Víte, že můžete také vytvářet příspěvky? Kvalitní příspěvky finančně odměníme. Zobrazit více informací