Bydlení pro auto

Autor: Wienerberger (71 příspěvků)
Kategorie: Projekt domu
30. 10. 2011
0 komentářů
Bydlení pro auto
Příspěvek stavebníka
Před nepřízní počasí chráníme nejen sebe, ale pokud je to možné, tak i svého plechového miláčka – automobil či motocykl. Přestože mnohým postačí otevřený přístřešek, klasikou a nejoblíbenějším řešením stále zůstává zděná garáž.

Co byste měli a co naopak musíte při stavbě garáže splnit? Jaký materiál zvolit a na co si dát pozor? Ve spolupráci s ing. Petrem Velebou, produkt technikem pro cihly POROTHERM ze společnosti Wienerberger cihlářský průmysl, jsme pro vás připravili několik základních rad, jak při stavbě garáže postupovat.

Co po vás budou chtít normy

V první řadě je nutné se rozhodnout, zda postavíte garáž na pozemku samostatně, nebo zda bude přiléhat k domu. Pokud se rozhodnete pro nevytápěnou garáž spojenou s domem, čeká vás nutnost splnit náročnější požadavky z hlediska tepelné ochrany stavby. Společná stěna – tedy stěna spojující dům s garáží – zde musí splnit požadavek na maximální hodnotu prostupu tepla zdivem  U=0,38 W/m2.K. V praxi to znamená, že při výstavbě z POROTHERMU musí být zeď garáže přiléhající k domu postavena alespoň z cihel P+D o šířce 36,5 cm.

V obou případech byste se ale měli seznámit s normou ČSN 73 6057, která shrnuje požadavky a doporučení jak pro jednotlivé, tak i řadové garáže. Mimo jiné tu naleznete také informace o hygienických požadavcích - ochraně před hlukem, chvěním a výfukovými plyny, ochraně povrchových a podzemních vod před znečištěním. Uvedeny zde jsou i požadavky ohledně požární bezpečnosti.

Reklama

Mini nebo maxi

Důležitým rozhodnutím je i volba velikosti garáže. Od ní se odvíjí nejen náklady do cihel a dalšího materiálu, ale také to, zda budete muset stavbu kolaudovat. Při rozhodování o její velikosti musíte brát v potaz i velikost auta, které v ní chcete parkovat. Nejmenší přípustné rozměry garáží jsou odvozeny od velikosti vozidla. Obecně lze zjednodušit, že u běžných aut se jedná v případě délky o rozměr vozu + 1,1 metru, u šířky o šířku vozu + 0,95 metru. „Například pro Škodu Octavia – rozměr vozu je 4,51 x 1,92 m (vč. zrcátek) - vychází požadovaný minimální vnitřní prostor garáže  5,61 x  2,87 m a šířka vrat minimálně 2,42 m,“ uvádí Veleba konkrétní příklad.

Garáž do 25 m2 zastavěné plochy nevyžaduje podle stavebního zákona stavební povolení, ani ohlášení, povoluje se v režimu tzv. územního souhlasu. Kolaudovat je nutné až garáže o ploše nad 25 m2 zastavěné plochy, u nich musíte před výstavbou také získat podle stavebního zákona rozhodnutí o umístění stavby a stavební povolení.

Z čeho stavět

Z hlediska statiky je nutné garáž stavět alespoň z cihel POROTHERM 17,5. Tloušťku cihel je nutné zohlednit i k místu, kde stavíme – jiné nároky jsou v teplejších oblastech Čech, naprosto odlišné v chladném podhůří nebo horských lokalitách. Petr Veleba doporučuje sáhnout spíš po širších cihlách: „Protože v garáži obvykle nestojí jen auto, ale skladujeme zde i různé věci, je potřeba myslet na to, aby zde bylo pokud možno stabilní prostředí bez prudkých výkyvů teplot, konstrukce by neměla promrzat.“

Reklama

Osvědčená tloušťka zdiva je v ČR podle jeho slov 25 cm, což umožňuje například výstavba z POROTHERMU 24 P+D. „Pokud má garáž sloužit i na „kutění“ nebo na uložení věcí, doporučuji spíš sáhnout po cihlách POROTHERM 30 P+D nebo POROTHERM 30 Profi, z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že mi v ní ani v náročnější zimě nezmrznou zavařené okurky.“

Speciální nároky

Při výstavbě musíte dodržet i další speciální požadavky. Nevytápěná garáž musí být odvětrávána otvory (průduchy), jejichž velikost je stanovena pro osobní vozy na 0,0225 m2 na vozidlo, (což odpovídá mřížce o velikosti 15 x 15 cm). Odvětrávací otvory se doporučuje umístit pod strop a u podlahy, a to pokud možno ve stěně proti garážovým vratům.

Pouze u vytápěných a temperovaných garáží je přípustné  větrat  pomocí vzduchotechniky. Stavebníci musí pamatovat i na to, že je zakázáno odvodňovat garáž do kanalizace.

Reklama

Jak ušetřit

Při stavbě svépomocí odhaduje Veleba náklady na pořízení garáže od 150 000 korun výše. I zde však můžete uspořit – a to především čas a práci. „Pokud budete stavět z broušených cihel POROTHERM Profi DRYFIX, kdy se místo malty používá zdicí pěna DRYFIX, můžete garáž i se zastřešením zvládnout do týdne. Pochopitelně už ale musíte mít hotovou a vyzrálou základovou desku,“ uvádí Veleba.

A z čeho se u nás garáže nejvíce staví? „Podle našich zkušeností volí stavebníci takový materiál, s nímž jsou spokojeni při výstavbě domu. Velmi oblíbené jsou už zmiňované broušené cihly POROTHERM Profi, a to jak ve spojení se zdicí pěnou DRYFIX, tak se speciální tenkovrstvou maltou. Lidé si u tohoto materiálu cení především rychlost a snadnost výstavby,“ konstatuje závěrem Veleba.

Galerie

Bydlení pro autoBydlení pro autoBydlení pro auto
Pomohl vám tento obsah?
Sdílejte ho s přáteli...
... nebo mu přidejte hodnocení
Přidávat hodnocení může pouze přihlášený stavebník
O autorovi
Wienerberger (71 příspěvků)
Další články autora:
Kontakty na autora
https://www.wienerberger.cz/ +420 800 240 250
Wienerberger s.r.o. Plachého 388/28 370 01 České Budějovice
Poslat poptávku