Vyhledat: 

V rámci veletrhu FOR ARCH v roce 2016 jsme pořádali sérii přednášek o projektu Svépomocí ŽIVĚ. Ty postupně představují realizaci domu s ohledem na nejzajímavější okamžiky stavby včetně tipů, rad a inspirace pro naše svépomocné stavebníky a čtenáře. Nechybějí ani hosté - odborníci se kterými dům stavíme. První přednáška patří papírování - projektové dokumentaci a stavebnímu řízení.

Při stavbě předchozího domu nás navštívili celkem 3x nezvaní hosté a způsobili škodu v hodnotě cca 15 tisíc korun. V rámci stavby domu v projektu Svépomocí ŽIVĚ jsme se proto rozhodli zjistit hned na začátku, jaké jsou možnosti pro pojištění stavby.

Stavbu pasivního domu v projektu Svépomocí ŽIVĚ jsme se rozhodli konzultovat také s odborníky z brněnské organizace Centrum pasivního domu. S ředitelem Honzou Bártou jsme dali dohromady několik tipů a doporučení, které v průběhu stavby uskutečníme.

Reklama

Někteří odborníci náš záměr realizovat stavbu pasivního domu svépomocí nevnímají se stejným nadšením, které panuje v komunitě Svépomocí.cz. Vydali jsme se proto do brněnské organizace Centrum pasivního domu, abychom zjistili, jak tato organizace funguje, s čím by nám mohla pomoci a co říkají na náš nápad „postavit pasivní dům svépomocí“.

Od začátku jsme chtěli mít jasno v tom, jak bude vypadat okolí domu, abychom například v průběhu zemních prací dokázali přemisťovat zeminu rovnou na místo, kde již ideálně zůstane napořád.

V rámci přípravy na svou minulou stavbu jsem pracovní oblečení vůbec neřešil. Vzal jsem si doma, co bylo po ruce a stavěl mnohdy v teplákách i v pantoflích. Do projektu Svépomocí ŽIVĚ jsme chtěli pohodlný pracovní oděv se spoustou kapes a bezpečné boty s ochranným prvkem proti pádu cihly nebo šlápnutí na hřebík.

Dne 19.12.2014 jsme vzali všechna vyjádření a společně s projektovou dokumentací je odnesli na stavební úřad. Podívejte se, jaká byla cesta k získání finálního papíru STAVBA POVOLENA, a co jsme museli k žádosti o stavební povolení doložit.

Začátkem roku jsme vyrazili na veletrh Střechy Praha na výstaviště do pražských Letňan, abychom se porozhlédli po střešní krytině, která by slušela našemu domu. V projektové dokumentaci jsme měli, tuším, napsanou tašku Tondach, ale výběr je nakonec vždy na stavebníkovi.

Jakmile jsme měli k dispozici projektovou dokumentaci, poslali jsme potřebné výkresy v elektronické podobě do společnosti Wienerberger a čekali, jakou nabídku a hlavně jakou slevu na cihly Porotherm získáme.

Pokud se chystáte na „úřední kolečko“ a získání stavebního povolení vlastními silami, tedy svépomocí, tak jako jsme se pro to rozhodli my, možná Vám pomůže podrobně popsaný postup, kterým jsme si prošli při získávání stavebního povolení pro dům v projektu Svépomocí ŽIVĚ.

V průběhu tvorby projektové dokumentace jsme emailem dostávali pravidelně v PDF podobě dokončované výkresy, abychom mohli konzultovat případné dotazy, které při projektování vyvstanou. Současně jsme měli k dispozici situační výkresy s umístěním domu na pozemku, díky kterým jsme mohli pomalu začít shánět potřebná vyjádření.

Než se pustíme do shánění potřebných vyjádření k povolení stavby, rozhodli jsme se navštívit stavební úřad a zjistit, jaké zásady při komunikaci se stavebním úřadem obecně platí, kdy bychom měli úřad poprvé navštívit a jaké dokumenty k získání povolení budeme potřebovat.

V sobotu 18.10.2014 se na pozemku v Rostoklatech uskutečnil první živý workshop, tedy setkání na které mohli přijet stavebníci, kteří se chtěli seznámit s postupem oplocení pozemku, podívat se jak se oplocení správně provádí a cokoliv si pod dohledem odborníků vyzkoušet.

V ideálním případě bychom nechali beton u sloupků zrát jeden týden, ale tlačil nás čas a museli jsme oplocení z části dokončit již druhý den. Na sloupcích jsme lihovou fixou měli z předchozího dne naznačenou výšku pro umístění držáku podhrabové desky. 

Po vytyčení pozemku bylo na čase pustit se do stavby oplocení. Na čtvrtek 16. 10. 2014 bylo naplánováno vykopání otvorů pro sloupky a jejich zabetonování. Čekal jsem, že pro hloubení otvorů budeme používat nějaký speciální vrták, ale spletl jsem se.

Pozemek v Rostoklatech, na kterém vyroste v následujících dvou letech cihlový pasivní dům, je rovinatý a navazuje na okolní zástavbu. Při jeho procházení jsme však nikde nenarazili na geodetické body, které by určovali hranice pozemku, a tak bylo nutné před plánovaným zahájením stavby oplocení, pozvat geodeta.

Při přemýšlení, z čeho postavit obvodové konstrukce domu a strop, jsme jako prioritu pro rozhodování navrhli využít materiál, se kterým se u svépomocných stavebníků setkáváme nejčastěji.

Pozemek v Rostoklatech, na kterém budeme již na jaře stavět svépomocí pasivní dům, potřebujeme oplotit. Zajímalo nás, kolik bude oplocení stát a pro kalkulaci z pohodlí domova jsme vyzkoušeli použít online konfigurátor.

Při stavbě předchozího domu jsem byl celkem 3x vykraden. Podle přísloví 3x a dost jsem se teprve po třetí návštěvě zlodějů rozhodl stavbu pojistit. Když byla pojištěna, žádný zloděj se už neukázal…

Součástí tvorby projektové dokumentace od firmy G SERVIS bylo měření radonu, které jsme prováděli v průběhu práce na projektu. Když bude projektant znát hodnoty radonového indexu před nebo při kreslení projektu, navrhne optimální opatření, jak pronikání radonu do domu zabránit.

Mohlo by Vás zajímat

Diskuzní fórum

    • Dotaz
    • Jako odhad se obvykle bere cena typu obestavěný prostor * cena za 1 m3 obestavěného prostoru....
    • Autor zero2 | 13. pro 2017 23:55
    • Broušení parket
    • Ahoj, brousili jsme parkety v bytě. Stroj jsme měli půjčen z půjčovny a půjčili jsme k tomu...
    • Autor VN | 13. pro 2017 14:16